Efectele actualei legislații RCA: Repararea unei mașini cu asigurare, de până la 4 ori mai scumpă decât a unei mașini neasigurate

Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) a făcut publice, în cadrul unei conferințe de presă, rezultatele unui studiu independent în care a analizat costurile de reparație pentru același vehicul, în două cazuri: păgubitul cu asigurare și fără asigurare.

Studiul a inclus un număr de 30 de service-uri auto, alese în mod aleatoriu, la nivel național și a relevat o practică existentă în piața unităților reparatoare, și anume aplicarea de tarife cu până la 382% mai mari pentru reparația mașinilor cu asigurare.  

Metodologia studiului a presupus, într-o primă etapă, ca un client să se prezinte în mai multe unități reparatoare cu două autovehicule care prezintă avarii și să solicite o ofertă de reparație din partea service-ului respectiv, specificându-se că autovehiculele nu sunt asigurate pentru avaria/avariile prezentate. Informațiile s-au cules după solicitarea ofertei, fără negociere.

Pentru cea de-a doua etapă a studiului, s-au folosit devize (calculații) de reparație extrase din dosare de daune plătite ale asigurătorilor.  Analiza a fost făcută luându-se în considerare doar elementele avariate ce prezintă similaritate din punctul de vedere al soluției tehnice în cele doua cazuri (auto avariat fără asigurare versus auto avariat cu asigurare).

Cu privire la această practică, Mădălin Roșu, responsabilul Secțiunii Auto din cadrul UNSAR, a declarant că “încă de când a apărut legea RCA, în piața de asigurări s-au observat niște lacune, astfel încât azi asistăm la niște creșteri nejustificate de prețuri. Am tot menționat că păgubitul nu beneficiază într-un mod corespunzător de drepturile ce i se cuvin, adică de servicii de calitate din partea service-urilor auto, adevăratul beneficiar al acestor prevederi legislative fiind anumite ateliere de reparații”, a declarat Madalin Rosu, responsabilul Sectiunii Auto din cadrul UNSAR.

Deși asociația service-urilor independente acreditează ideea necesității acestor tarife mult mărite pentru autovehiculele cu asigurare prin faptul că “au existat cazuri în care firmele de asigurare au plătit după 1-2 ani”, un raport furnizat de Autoritatea Supraveghere Financiară astăzi relevă faptul că durata medie de plată, la nivel de piață, a dosarelor de daună, avizate pentru pagube materiale, a fost de 10,31 zile/dosar. În plus, Prim-Vicepreședintele ASF, Ovidiu Wlassopol, a subliniat faptul că “se poate constata o îmbunătățire a indicatorilor monitorizați ai societăților de asigurări”.

Repararea pieselor auto conform standardelor acceptate de producător nu afectează siguranța rutieră

Pornind de la datele prezentate în cadrul evenimentului, dar și de la informațiile apărute în ultima perioada în spațiul public, conform cărora procesul de reparație ar trebui să fie realizat doar prin înlocuirea pieselor, în cadrul conferinței UNSAR a fost realizată o demonstrație de reparație a unei bare de plastic. În acest context, Mădălin Roșu a arătat că asigurătorii nu vor veni niciodată cu soluții de reparație pentru o aripă sau o bară distrusă, ci doar cu o soluție de înlocuire, însă când este vorba, de exemplu, de o bară de plastic cu avarii minore și metodologia producătorului spune că poate fi reparată, aceasta se repară”.

Cât despre discuțiile privind problemele de siguranță rutieră ridicate de repararea pieselor auto, conform datelor statistice, numărul și consecințele accidentelor grave cauzate de defecțiunile tehnice ale vehiculelor s-a redus considerabil în ultimii ani, iar defecțiunile tehnice ale autovehiculelor se situează la coada clasamentului cauzelor generatoare de accidente grave. Trebuie subliniat că, în prezent, problemele de întreținere și exploatare sunt elementele care determină majoritatea defecțiunilor tehnice ale autovehiculelor. Datele au fost prezentate de Costin Tătuc, consultant în siguranță rutieră.

Download ANALIZA PIATA DE REPARATII AUTO DIN ROMANIA



Share This