România, dublul Ungariei sau Cehiei la accidentele rutiere. Suntem „Țara accidentului la minut!”

București, 17 ianuarie 2024 − În contextul evenimentelor din ultimele zile, în spiritul transparenței și al bunei comunicări, facem următoarele precizări:

  • România pare a fi „Tara accidentului la minut”. Suntem „campioni la accidente rutiere” și depășim majoritatea țărilor membre europene la acest capitol. Cifrele sunt grăitoare: frecvența medie a accidentelor la nivelul întregului parc de autovehicule din țara noastră este de circa 6.6%, în comparație cu Ungaria sau Cehia, care au fiecare 2.8% sau Slovenia cu 2.6% – conform celor mai recente date disponibile.

 

  • Statistica este clară: dacă ne uitam strict la segmentul de transport, frecvența este de 3 ori mai mare decât media pentru toate tipurile de vehicule (19% vs. 6.6%). Astfel, în medie, din fiecare 100 de vehicule de transport cu masă maximă autorizată de peste 16 tone, cel puțin 19 produc accidente în trafic soldate cu pagube materiale sau, din păcate, cu vătămări corporale și decese. Aceste accidente sunt, de regulă, de o gravitate semnificativ mai mare decât în cazul altor categorii de autovehicule.

 

  • Pe lângă frecvența mai ridicată, și dauna medie despăgubită în baza polițelor RCA pentru accidentele produse de aceste tipuri de autovehicule este semnificativ mai mare decât dauna medie înregistrată la nivelul întregului parc auto. Nu în ultimul rând, foarte multe despăgubiri se plătesc pentru accidente produse în afara țării, mai ales că în unele state nu există limite de despăgubire pentru vătămări corporale sau deces ori chiar pentru daune materiale.

 

  • Pentru fiecare accident, asigurătorii din România plătesc, în medie, în baza polițelor RCA despăgubiri de peste 2.240 EUR, mai mult decât în alte țări din Europa Centrală și de Est. Pentru comparație: în Ungaria, dauna medie RCA este 1.910 EUR. Acest lucru înseamnă că, pentru fiecare accident, în România se plătesc despăgubiri cu până la 17% mai mari decât în Ungaria.

 

  • Numărul accidentelor rutiere și despăgubirile plătite ca urmare a acestora (dauna medie RCA) influențează evoluția primelor RCA.Chiar dacă anumiți indicatori tehnici ce țin de asigurările RCA publicați de către ASF par a se fi îmbunătățit în ultimul timp, este important de spus că aceștia s-au aflat în “zona roșie” timp de peste 10 ani. Cu alte cuvinte, asigurările RCA au fost o cauză constantă de pierderi pentru companiile de asigurari. Ultimii ani au însemnat, totodată, și două falimente importante ale unor asiguratori care operau preponderent pe zona RCA și care practicau tarife subdimensionate, care nu le-au permis să își achite obligațiile asumate față de clienți și păgubiți.

 

  • Asigurările funcționează pe principiul mutualității, adică toți șoferii împart între ei riscul la care sunt expuși. Acest lucru înseamnă că numărul accidentelor rutiere, dar și valoarea despăgubirilor plătite la nivelul întregii piețe influențează costul poliței RCA pentru toți contributorii, chiar dacă situația individuală a unui șofer este pozitivă, fără accidente înregistrate.

 

  • Într-o economie de piață, primele RCA trebuie să reflecte riscul asumat de către companiile de asigurări, beneficiile pe care le oferă în raport cu asiguratul / păgubitul, dar și istoricul daunalității pe această formă de asigurare. În România, tarifele RCA sunt “înghețate” încă din luna aprilie a anului trecut, dar nu și costurile cu despăgubirile. Dauna medie plătită în baza polițelor RCA la trimestrul trei din 2023 a crescut cu circa 12% comparativ cu aceeași perioadă a anului 2022. În plus, taxele și contribuțiile achitate de către asigurători au crescut semnificativ în ultimii ani. Doar6 asigurători locali dintr-un total de 25 de companii sunt activi pe piața RCA.

 

  • Nu în cele din urmă, ne exprimăm încă o dată, și pe această cale, deschiderea către un dialog tehnic și echilibrat pentru găsirea celor mai bune soluții în contextul dat, împreună cu autoritățile, care să nu afecteze și mai mult puținii asigurători RCA rămași în piață tocmai datorită seriozității în care și-au condus activitatea.

***

Despre UNSAR

 

Înființată în 1994, UNSAR – Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România reprezintă 21 de companii de profil. Acestea dețin o pondere de peste 90% din piața locală de asigurări. Activitatea UNSAR are drept obiectiv apărarea și reprezentarea intereselor asigurătorilor și reasigurătorilor din România, participarea la îmbunătățirea cadrului legislativ în domeniul asigurărilor, promovarea activității de asigurări în România și a dezvoltării durabile a industriei de profil pe plan intern și internațional. Din anul 2007, UNSAR este membru cu drepturi depline al Federației Asigurătorilor și Reasigurătorilor Europeni – Insurance Europe.

Asigurările reprezintă un sector-cheie al economiei românești, contribuind la dezvoltarea acesteia. Asigurătorii din România Membri ai UNSAR plătesc despăgubiri de circa 1.8 miliarde EUR pe an, ceea ce înseamnă 5 milioane EUR în fiecare zi calendaristică.



Share This