UNSAR lansează “e-jurnal de asigurări”

Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) a lansat primul număr al “e-jurnal de asigurări”, buletin informativ ale cărui teme principale sunt evoluția industriei de profil în 2010 și fenomentul fraudei în asigurări.

“Cred că 2010 nu va aduce un volum semnificativ de new business. Până când nu vom vedea o schimbare mult mai clară a strategiilor de subscriere, evoluția segmentului auto, care deţine o pondere de peste 60% din subscrierile industriei de asigurări, va accentua, în continuare, deficitele asigurătorilor din activitatea de bază, având în vedere că, în România, frecvența daunelor este de câteva ori mai mare decât în alte țări europene, iar controlul daunalității se află încă la un nivel limitat. Iar suprapunerea peste această tendinţă a celei de scădere a volumului de activitate poate încurca teribil de mult socotelile celor care încă practică subscrierea pe cash-flow. Pentru aceştia, este obligatoriu ca 2010 să fie anul regândirii strategiilor de business”, consideră Cristian Constantinescu, președintele UNSAR.

“Piaţa asigurărilor de viaţă va intra în perioada de recuperare, după scăderea înregistrată în 2009, spre sfârșitul acestui an, dar cu efecte vizibile începând din 2011. Chiar dacă economia României îşi va reveni, pentru piaţa noastră va mai dura până ce oamenii îşi vor relua comportamentul de dinainte de criză, atât la nivelul consumului, cât şi la cel al economisirii. Decalajul dintre revenirea economiei şi cea a industriei de asigurări de viață va fi de cinci-şase luni, iar factorul care va determina relansarea va fi creșterea încrederii consumatorilor că viitorul lor este mai sigur”, arată Cornelia Coman, vicepreședinte UNSAR.

În opinia analistului economic, Dragoș Cabat, “anul 2010 va continua tendințele negative din 2009; întrucât economia României depinde puternic de piața de export din Uniunea Europeană. În condițiile în care recesiunea în Uniune se prelungește, este de așteptat ca și criza din țara noastră să nu se sfârșească înainte de cel de-al treilea trimestru, în varianta optimistă, sau chiar în ultimul trimestru al anului în curs”.

Pe fondul crizei financiare, frauda și încercările de fraudă în asigurări au luat amploare în România. Asigurătorii spun că fenomenul este ținut sub control, dar pentru a realiza acest lucru au alocat resurse umane și financiare semnificative.

În perioada 2008-2009, asigurările Casco, în special cele aferente contractelor de leasing, au fost motorul de creștere a fraudei în asigurări auto. Incidența simulărilor de accidente auto și a ciocnirilor intenționate a crescut semnificativ, “stimulată” de mediul economic ostil.

Doar în primele trei luni din acest an, unul dintre asigurătorii importanți pe piața auto a refuzat la plată 43 de dosare de daună (unul pe Carte Verde, 12 pe Casco și 30 pe RCA), dovedite ca fraudă. Valoarea totală a daunelor solicitate depășea 400.000 de lei.

O altă companie, de asemenea cu un volum semnificativ pe segmentul auto, a respins, în aceeași perioadă, dosare de daună în valoare totală de 500.000 de lei. Daunele au fost respinse în urma unor expertize privind avarierea intenționată a unor mașini asigurate la sume mai mari decât cele practicate în prezent pe piața “second hand”. Pentru o parte din aceste dosare de daune respinse, compania deține acte de la Poliție, care a constatat că autovehiculele “vinovate” nu au fost implicate în accident.

În anul 2009, o companie care deține o pondere importantă în piața de asigurări a identificat şi prevenit de la plată despăgubiri necuvenite, ca urmare a săvârşirii unor fraude sau acte de neglijenţă, în valoare de peste 8,5 milioane de lei.

Amploarea fraudelor în asigurări şi pierderile suferite de companii prin cererei frauduloase de despăgubiri este greu de cuantificat, spun asigurătorii. Este aproape imposibil de realizat o statistică exactă a fraudelor, deoarece acestea nu sunt suficient cunoscute, identificate şi descoperite.

De regulă, fraudele în asigurări sunt incluse şi se regăsesc în valoarea despăgubirilor plătite de societate pentru riscurile asigurate produse. Acestea sunt acoperite, de cele mai multe ori, de aparenta realitate şi legalitate a constatării daunelor şi plata despăgubirilor.

Concluzii – frauda crește costurile daunelor, iar acest lucru produce efecte în lanț: duce la majorarea prețurilor produselor de asigurare și la scăderea competitivității asigurătorilor. În final, cel care are de suferit este asiguratul, pentru că este obligat să plătească prime de asigurări mai mari pentru compensarea pierderilor.

UNSAR s-a constituit în anul 1994 ca organizație profesională, în scopul dezvoltării, extinderii, colaborării și cooperării în domeniul asigurărilor și reasigurărilor pe plan intern și internațional. Uniunea a fost fondată de 13 societăți de asigurare și reasigurare. În prezent, organizația are 26 de membri, care generează 95% din subscrierile totale ale industriei locale de profil. Începând din 2007, UNSAR este membru depline al Comité Européen des Assurances – CEA, federația asigurătorilor și reasigurătorilor europeni. Organizația are sediul la Bruxelles și reprezintă companii care dețin o cotă de 94% din totalul veniturilor din prime, în Europa. Asigurătorii europeni generează venituri din prime de 1.100 de miliarde de euro, au un milion de angajați și investesc mai mult de 6.900 de miliarde in economie.

 



Share This