Asigurările de viață, în așteptarea creșterii încrederii consumatorilor într-un viitor mai sigur

Piaţa asigurărilor de viaţă va intra în perioada de recuperare, după scăderea înregistrată în 2009, spre sfârșitul acestui an, dar cu efecte vizibile începând din 2011. Chiar dacă economia României îşi va reveni, pentru piaţa noastră va mai dura până ce oamenii îşi vor relua comportamentul de dinainte de criză, atât la nivelul consumului, cât şi la cel al economisirii.

Decalajul dintre revenirea economiei şi cea a industriei de asigurări de viață va fi de cinci-şase luni, iar factorul care va determina relansarea va fi creșterea încrederii consumatorilor că viitorul lor este mai sigur.

Există însă câțiva indicatori a căror evoluție ar putea încetini ritmul de revenire a industriei asigurărilor de viață. Reducerea deficitului bugetar, în 2010, de la un nivel de 7,4%, înregistrat anul trecut, la unul de 5,9% din PIB, va pune, în continuare, presiune nu doar pe consumul guvernamental, ci și pe cel privat.

Rata șomajului, care a ajuns la peste 8% în februarie 2010, s-ar putea apropia de 10% pe parcursul acestui an. De asemenea, evoluția câștigurilor salariale va fi una modestă, marcată de revenirea lentă a economiei. Este posibil, prin urmare, să asistăm la o creștere destul de lentă a consumului populației.

Într-un astfel de scenariu, băncile ar putea întârzia reluarea creditării. O astfel de evoluție va avea un impact direct asupra segmentului de produse de asigurări atașate creditelor, a căror contribuție în volumul total de subscrieri al pieței se va menține la un nivel redus.

Dacă ne uităm la partea plină a paharului, adică la efectele pozitive asupra pieței de asigurări de viață, putem spune că acestea s-au făcut deja simţite. Companiile înregistrează o tendință descrescătoare la nivelul ratei de reziliere şi de răscumpărare și o creștere a volumului de vânzări, ceea ce demonstrează că, pe măsură ce își revin financiar, o parte dintre clienți repun în vigoare contractele de asigurări de viață.

Este însă dificil de spus, în acest moment, la nivelul întregii pieţe, dacă volumul de new business va reuși să compenseze anul acesta scăderea înregistrată în 2009. Credem în continuare că piața asigurărilor de viață ar putea fi susținută prin stimulente fiscale, așa cum se întamplă de altfel și în numeroase alte țări.

Companiile de asigurări de viață, membre ale Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România, au finalizat la începutul acestui an un raport de analiză ale cărui concluzii sprijină ideea introducerii unei dedictibilități fiscale de 400 de euro pentru contractele de asigurări de viață cu o maturitate mai mare de zece ani.

Raportul UNSAR a fost transmis Ministerului de Finanțe, Ministerului Muncii, comisiilor de specialitate din cadrul Parlamentului României și Cabinetului primului-ministru. Demersul UNSAR are în vedere încurajarea comportamentului de economisire și protecție pe termen lung a consumatorilor, întrucât considerăm că perioada de criză a produs schimbări în mentalitatea populației, determinând un grad mai mare de conștientizare a nevoii de planificare financiară.
Și pentru că asigurările de viață sunt produse pe termen lung, la nivelul UNSAR există o preocupare constantă pentru îmbunătățirea procesului de vânzare, în sensul creșterii transparenței și gradului de informare a consumatorilor.

În contextul unei piețe în plină schimbare, considerăm că implementarea la nivelul pieței a unor noi standarde, care vizează creșterea transparenței, reprezintă elementul cheie pentru a oferi populației accesul la o decizie de cumpărare informată.



Share This