Asigurarile in contextul COVID-19 | Intrebari si raspunsuri

Actualizat la 10.04.2020
Stim ca multi dintre clientii nostri si afacerile lor au de suferit ca urmare a pandemiei de Coronavirus (COVID-19). Trecem cu totii printr-o perioada care ne afecteaza nu doar in plan profesional sau economic ci, inainte de toate, la nivel uman. Suntem solidari cu intreaga societate in aceste zile si ne adaptam, la fel ca toti ceilalti, actiunile si modul de lucru pentru a continua sa raspundem nevoilor clientilor nostri, dar si pentru a contribui la limitarea raspandirii noului coronavirus.

Le transmitem tuturor ca societatile de asigurare membre UNSAR depun eforturi importante pentru a continua sa ofere servicii la acelasi nivel pe perioada starii de urgenta, prioritatea companiilor fiind de a plati despagubiri. Cu toate acestea, avand in vedere restrictiile impuse de autoritatile statului pentru prevenirea raspandirii COVID-19, exista posibilitatea ca unele procese sa comporte modificari sau adaptari.

Companiile de asigurari au luat in ultimele zile, in ritm accelerat, masuri importante pentru sustinerea clientilor in aceasta perioada dificila, dar si pentru mentinerea unui contact permanent prin mijloace electronice de comunicare, in conditiile in care o mare parte din personalul acestor companii lucreaza de acasa. Regasiti AICI o parte dintre masurile decise si implementate individual de fiecare companie in parte!

Pentru a veni in sprijinul clientilor, UNSAR a realizat o lista de INTREBARI & RASPUNSURI posibile, pornind de la situatiile intalnite uzual in practica. O regasiti mai jos, cu mentiunea ca raspunsurile oferite sunt cu titlu informativ. Spre exemplu, in cazul in care un client sau un pagubit doreste sa afle ce acoperiri ofera polita sa de asigurare sau ce are de facut in cazul in care a suferit o dauna, ii recomandam sa isi contacteze direct asiguratorul sau intermediarul cu care lucreaza si sa ceara informatii dedicate in acest sens.

 

INTREBARI & RASPUNSURI

1. Va continua industria de asigurari sa ofere servicii in contextul actual?

La nivelul industriei, serviciile de vanzari de polite de asigurare si de daune continua, insotite de masurile de protectie aferente, cu respectarea contextului legislativ, deciziilor si restrictiilor impuse de autoritatile statului roman.

2. Cum opereaza centrele de constatare a daunelor in aceasta perioada?

Inca dinaintea izbucnirii pandemiei, asiguratorii aveau implementate sisteme de constatare la distanta a daunelor. Astazi, multi dintre membrii nostri isi incurajeaza clientii prin diverse mijloace de informare (site-urile proprii, presa scrisa si online) sa verifice disponibilitatea unor astfel de sisteme de constatare la distanta si, daca exista, sa le foloseasca mai ales in perioada aceasta.

In cazul in care doriti sa stiti ce aveti de facut in cazul producerii unei daune, va recomandam sa contactati asiguratorul sau intermediarul cu care lucrati si sa cereti informatii in acest sens.

3. Ce face industria de asigurari in aceasta perioada?

UNSAR, alaturi de intreaga industrie de asigurari, lucreaza pentru a-si adapta operatiunile si modul de raspuns in contextul pandemiei provocate de coronavirus (COVID-19). In acest sens, atat noi, cat si membrii nostri suntem in contact cu ASF – Autoritatea de Supraveghere Financiara si cu alte autoritati publice, astfel incat sa fie implementate masurile adecvate actualei situatii.

Membrii UNSAR fac demersuri importante pentru a limita riscul de imbolnavire atat in randul angajatilor, cat si in cel al clientilor; se iau masuri necesare astfel incat operatiunile sa continue intr-un ritm cat mai apropiat de cel normal. Prioritatea industriei de asigurari este aceea ca persoanele care se confrunta in aceasta perioada cu producerea riscurilor asigurate sa beneficieze de compensatiile aferente in cel mai scurt timp posibil, pentru a putea trece mai usor peste instabilitatea creata de pandemia de COVID-19.

4. Ce tipuri de asigurari de viata acopera riscurile generate de pandemia de coronavirus?

Fiecare companie de asigurari ofera polite care acopera riscuri diferite, in functie de politica fiecarei societati. Exista polite de asigurari de viata care acopera inclusiv riscuri generate de o pandemie, cum ar fi decesul ca urmare a unei imbolnaviri. Pe scurt: depinde de la companie la companie.

5. Ce tipuri de riscuri acopera asigurarile de viata in cazul somajului unei persoane care isi pierde locul de munca din cauza efectelor economice pe care le are pandemia de coronavirus?

In functie de produsul de asigurare, unele companii acopera prin politele de asigurari de viata si riscul de somaj. Aceste produse preiau, spre exemplu, plata ratelor aferente unui credit contractat de persoana asigurata, pe o perioada de timp prestabilita.

In cazul in care doriti sa stiti ce acoperiri ofera polita dumneavoastra de asigurare, va recomandam sa contactati asiguratorul sau intermediarul cu care lucrati si sa cereti informatii in acest sens.

6. Ce tipuri de asigurari de sanatate acopera riscurile generate de pandemia de coronavirus?

Fiecare companie de asigurari ofera polite care acopera riscuri diferite, in functie de politica fiecarei societati.

Serviciile medicale de urgenta in sistemul public sunt oferite in mod gratuit tuturor cetatenilor si rezidentilor tarii, asa cum este precizat expres si in decretul pentru instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei.

Politele de asigurari de sanatate vor acoperi in continuare financiar riscurile si serviciile mentionate in contractele dintre parti. Daca nevoia de servicii medicale este generata de pandemia de COVID-19, serviciile medicale respective vor fi decontate daca polita de asigurari acopera explicit riscul de pandemie, prin termenii si conditiile contractului de asigurare sau daca compania decide sa extinda acoperirea si pentru acest risc. Daca nevoia de servicii medicale nu are legatura cu pandemia de COVID-19, decontarea se va face ca si pana acum, in baza termenilor agreati in contractul de asigurare.

7. Intreruperea activitatii unei societati (BI) din cauza COVID-19 este acoperita de politele de asigurare pentru companii?  

Politele de asigurare pentru companii ofera, in general, acoperire pentru o gama larga de riscuri specifice activitatilor comerciale, care se impart in doua categorii: polita de tipul „riscuri numite”, care acopera exact riscurile mentionate in capitolul riscurilor asigurate si polita de tipul „toate riscurile”, care acopera toate riscurile, mai putin excluderile, care in general este mai acoperitoare.

Clauza de intrerupere a activitatii (BI-Business Interruption) acopera, in general, pierderea de profit brut, precum si alte cheltuieli suplimentare necesare reluarii activitatii desfasurate cauzata de un risc acoperit pe polita de asigurare de bunuri. De principiu,  intreruperea activitatii comerciale in urma luarii unor masuri extraordinare privind limitarea/atenuarea raspandirii virusului COVID-19 nu este acoperita printr-o clauza de intrerupere a activitatii. In orice caz, avand in vedere complexitatea subiectului si evolutiile actuale, recomandam companiilor care detin o astfel de polita de asigurare sa verifice sfera acoperirii lor, si sa solicite informatii personalizate de la asiguratorul sau intermediarul in asigurari cu care colaboreaza.

8. Ce pot face clientii in cazul in care sunt nemultumiti?

Orice persoana fizica sau juridica, care se considera vatamata in drepturile sale, se poate adresa societatii de asigurare sau intermediarului de asigurari, pentru primirea de lamuriri suplimentare, reanalizarea situatiei existente si solutionarea amiabila a diferendumului semnalat.

In cazul in care partea care se considera vatamata nu este multumita cu solutia comunicata, acesta se poate adresa forurilor competente pentru solutionarea spetei, astfel:

  • SAL-FIN, in cazul persoanelor fizice;
  • Mediere sau conciliere, ori, in cazul existentei unei clauze compromisorii, arbitraj;
  • Instantei de judecata competenta.

De asemenea, in situatia in care nu s-a ajuns la o intelegere amiabila, partea care se considera vatamata se poate adresa Autoritatii de Supraveghere Financiara prin depunerea online a unei petitii pe portalul acestei institutii.

9. Ce se intampla cu politele de asigurare obligatorii care expira in perioada starii de urgenta? Vor fi considerate valabile pana la incetarea acestei situatii?

Politele de asigurare nu reprezinta acte administrative emise de autoritati ale statului, acestea reprezinta contracte de asigurare, care se supun legii civile și sunt reglemente prin legi speciale. Prin urmare, acestea nu intra sub incidenta art. 12 din Ordonanta Militara nr. 3 din 24.03.2020. Acest articol prevede ca „documentele care expira pe perioada starii de urgenta, eliberate de autoritatile publice, pot fi preschimbate intr-un termen de 90 de zile de la data incetarii starii de urgenta” si, prin urmare, nu se aplica contractelor de asigurare obligatorii (asigurare RCA, asigurare PAD, etc.). In cazul in care un asigurat doreste sa reinnoiasca o polita de asigurare sau o persoană prejudiciată vrea să afle cum să procedeze dacă a suferit o dauna acoperită printr-o asigurare obligatorie, ii recomandam sa contacteze telefonic sau online asiguratorul emitent al poliței sau intermediarul cu care colaborează si sa ceara informatii dedicate in acest sens, pentru a gasi cea mai buna solutie de rezolvare in contextul actual.

10. Riscul de imbolnavire cu COVID-19 este acoperit de asigurarea de calatorie?

Asigurarea de calatorie, poate contine excluderi privind acoperirea in tarile/zonele pentru care au fost emise alerte de calatorie. In aceeasi masura, acoperirea prin asigurarea de calatorie a epidemiilor sau pandemiilor declarate nu este una uzuala. In actualele imprejurari, unele societati de asigurari au adoptat diverse solutii si masuri, in functie de cerintele si situatia clientilor, menite sa vina in sprijinul acestora. Avand in vedere complexitatea subiectului si evolutia situatiei si a cadrului de reglementare, va recomandam sa luati legatura cu asiguratorul emitent sau consultantul dumneavoastra in asigurari pentru a obtine mai multe informatii.

11. Poate industria asigurarilor sa ii sprijine pe cei care au ramas fara locuri de munca prin oferirea de joburi si training?

De-a lungul timpului, industria de asigurari a atras profesionisti, pe care i-a sustinut prin diverse cursuri si traininguri – si este de asteptat ca va continua sa angajeze profesionisti si in aceasta perioada de criza. Spre exemplu, recent, Institutul de Studii Financiare a anuntat suspendarea pana la data de 1 iulie 2020 a platii taxei de examinare pentru examenul de pregatire profesionala initiala sustinut de persoanele care doresc sa se angajeze in sectorul asigurarilor. Astfel, va fi facilitat accesul de noi specialisti in acest domeniu, sprijinind persoanele care au ramas fara loc de munca sa se reprofileze profesional ca intermediari in asigurari.

Lista de intrebari si raspunsuri urmeaza sa fie actualizata.



Share This